22 Aralık 2012 Cumartesi

Küçük karavan YUMU

Bir süredir neti ve diğer yabancı siteleri incelemekteyip,kendime uygun bir karavan yapmak niyetindeydim.
Bu araştırmam çok uzun sürdü,çünkü yapıcağım karavanın malzemesinin bulunabilir olduğundan emin olmak istedim,böylece üretim safhasında ciddi manada takıldığım bir konu kalmayacaktı
    Yapmaya başladığım model başlıktanda anlaşılacağı gibi GÖZ YAŞI römorku,ismide arkadaşımın koyduğu YUMU,Musa ile Yusuf'un başlangıçları

    Türkiyenin önde gelen firmalardan birine mail gönderdim,özelliklerini belirttiğim biçimde bir torsiyonlu dingili temin edebileceğim,bana yakın herhangi bir bayii sine beni yönlendirmelerini istedim,Onlarda sağolsun beni en yakın bayiye yönlendirdiler....
     Macerada burada başladı,görüştüğüm satıcının bana nasıl yardımlarının dokunduğunu burada ne kadar anlatsam azdır. Kendisine peşin para verdiğimden dolayımıdır bilmem,
  Dingilim bir türlü tedarikçiden kendisine ulaşamadı gitti,yok yanlış parça geldi,yok tornalatıyorum,yok başka parça gönderiyorlar,yok şeyini (bu şey lafı hiç bitmedi nedense) yaptırıyorum,bu geçen zaman süresindede hiç kimse sizi arayıp muhattapta olmuyor
  Gel zaman git zaman dingilimi BİR AY sonunda çok şükür aldım.
   Aldım ama nasıl aldım verdiğim ölçüden 30 cm kısa olarak,ki ben söylemeseydim eline metreyi alıp ölçmek zahmetine bile girmeyecekti!!! (150 cm olması gerekirken!! Aaa 120 cm bu !!! )

    Dingil önümde duruyordu bende bir ay daha beklememek adına,dingili aracıma koydum ve yolumu tuttum
    Bu anlattıklarımda üretici firmanın bence hiç bir suçu yok,ama bunu kendilerine anlattığımda en azından bir özür beklerdim...
  
Neyse bu konuyu burada kapatıp işimize bakalım,Karavan konusunda bayağı bir ilerlemem oldu,bunları ara ara burada fotoğrafları ile paylaşmaya çalışacağım,telafuzda yada anlatımda anlaşılmazlık olur ise kusuruma bakmayın

İşte YUMU'nun hikayesi :
  Önce dingili istediğim ölçülere getirdim,zor bir durumdu,herşeyin ölçülü ve düzgün olması gerekli idi

       
           
     

Aslında bunun bana bir artısı oldu,dingili ortasındanda şaseye bağlayabileceğim


    Karavanımın ölçüleri genişlik tekerlekler hariç 150 cm ,uzunluk sadece yaşam alanı diyelim 300 cm (kaplin kısmı ve kutu hariç onlar ile birlikte 400 cm)  Yükseklik ise 130 cm ölçülerinde..

   Şasede altta,aslında bu benim ikinci şasem ilkini bükümlü saçtan yapmıştım,4 milimde çok ağır ve çok esnek olduğu için bozmak zorunda kaldım.
Bu şasem ana iki kol 80*40*2,5 mm profil
Ortadaki kısa aşıklarda 60*40*2,5 mm profil, bir demir doğramacı olarak bunları kullanmamın daha doğru olacağını düşündüm ,


  Sürekli profillere delikler deliyorum,ağızlarınıda açık bırakıyorum,Çünkü sıcak daldırma yani GARVANİZ yaptıracağım,eğer her tarafını kapatırsam sıcaktan profiller şişebiliyor yada içine sızan garvaniz birdaha dışarı çıkamayıp içerisinde donuyor,
Buda kilo bazında kaplama yapıldığı için cebe zarar

      
 
   Buda daha önce imalatını kompozit panelden yaptığım bir bölme,Unutmadan söylemek isterim römork komple 4mm kompozit panelden oluşacak,   Panelin bağlanıcağı zeminde yani kafkas 30*30*1,5 mm  U şeklinde bükülmüş garvaniz saç
         
      

    
     Öne yapacağım kutunun denemeleri
 
 
       





Su deposunuda kompozit panelden imal ettim,aşağı yukarı 90 litrelik sadece ihtiyaçlar için kullanılacak içmek için değil !!!
İçerisine dalga kıranlar yaptım ve giriç çıkış vanalarının olduğu yerleride paslanmaz saçtan yaptımki sağlam olsun,çünkü kompozit panel biraz yumuşak malzeme ve onun için ayırdığım yere montajını yaptım...










Jantları 14 inç kartal jantı bir abimizden aldım,biraz bakımsızlardı biraz zımpara biraz boya kendilerine geldiler
Yanlız bir sorun ile karşılaştım ,herhalde poryalar 4*100 kartal jantları ise nette 4*98 olarak görünüyor bu 2 mm den dolayı bijonlar yerine tam oturmadı,başka bir jant bulunacak mecburen,poryalar tekrardan delinerekte ayarlanabilir ama yıpratmaya değmez herhalde...




 Biraz hava alsın :)
 
Fotoğrafta göründüğü üzere çamurluklar dışarıda kalıcak ve bencede römorka güzellik katıcak ve yapımıda bir o kadar zor olan parçaların başında geliyor.
   Piyasada plastik çamurluklar var römork için satılan fakat beni pek tatmin etmedi,Baklavalı alüminyum saçtan olursa çok daha güzel kanısındayım,fakat alüminyumun darbe dayanıklılığı o kadar fazla değil,Üzerine oturula bilir,ayak ile basılabilir yada herhangi bir yere çarpmada hemen yamullacak bir malzeme,bende altını normal saçtan yapıp üzerini alüminyum ile kaplamaya karar verdim...

 
 
 
 
 
 
 
 
  
   Çamurlukları denemek amaçlı bağladım,1,5 mm saç olduğundan eğer garvanize verirsem deformasyona uğrayacak ve ben onları hiçbir şekilde düzeltemiyceğimi bildiğim için daldırma öncesinde onları sökücem
    Araba boyası uyguladıktan ve römork ağırlığını aldıktan sonra uygun bir şekilde montajını yapıcam...

    Römorkun kenarlarında çamurluk hizasında bir çıkıntı olucak daha sonra onunda üzerini baklavalı alüminyum saç ile kaplayacağım.
   Bunu yapmamdaki amacım römorkun yapımında kullanıcağım kompozit panel biraz narin olduğundan onu çarpma yada darbelerden biraz olsun kollamak
   Çamurluk hizasında kalacağı için ek bir çıkıntı da oluşturmayacak ,sadece biraz ağırlık...

 
 
 
 
 
 
 
   Bugün birazdaha çalışma fırsatı buldum.işyerindeki işler hava muhalefeti nedeni ile biraz durgundu.Bende şasedeki bazı parçaları garvenizden önce söktüm ve kaplamadan önceki son işlemleri tamamlamaya çalıştım.
    Garvaniz kaplandıktan sonra şaseye kaynak yada matkap ile müdahale etmek istemiyorum,ama ne kadar yaparsam yapayım muhakkak unutulan biryerler çıkacaktır

 
 
 
    Römorkun yanlarına koymak istediğim parçaları sabit yapmak yerine cıvata ile seyyar yapmaya karar verdim,böylece istediğim zaman  onları takıp çıkarabilirim.Profil diş çekmek için ince kalıyor ,bende bir cm lik lamalara m12 ile diş çektim ve bunları şaseye kaynakladım,diş çekip yerlerine kaynatmak sandığımın aksine çok vaktimi aldı
   Denge ayaklarınıda kendim imal etmeyi düşünüyorum ama nasıl oluyor ise bunun imalatında kullanacağım kare yada diğer adı ile trafez dişli heryerde bulunan birşey değil,(hiçbiryerde bulamadım) hayret birşey  ??? ,Üstelik onlara motor takıp bir kontak anahtarı ile kumanda etmeyi düşünüyordum,dişliyi bulamazsam bunlar hayal olarak kalıcak gibi  :-\

Kaplinin bağlanacağı ana profilin yanlarından ayrılan iki profil denge ayaklarının montajına mani oldu
Bu yüzden montaj şeklini değiştirmek zorunda kaldım,Şekilde oldular  ;)

Kaplamaya girmeye hazır

                 
  Alttaki kompozit panel çalışmalarını dingili beklerken geçirdiğim bir aylık süre içerisinde yaptım,Kafkası yani kompoziti tutturduğum şase 1,5mm ve 1,2 mm garvanize edilmiş saçtan U biçiminde büktürerek imal ettim.Malum profilden imal yapsaydım,profilin içi ter yapacağından çürüme olasılığı çok olucaktı.
U biçiminde bükülmüş garvaniz saç hem çürüme olasılığını ortadan kaldıracak hemde römorka hafiflik sağlayacak

    Kompozit panelleri kafkasa Poliüretan yapıştırıcı ile sabitledim ,ardındanda silikon ile destekledim.
   Daha önce bir parça kompozit panel ile deneme yapmıştım ,iki kişi birden hiçbir şekilde paneli profilden ayıramadık
   Yapıştırıcı kullanma nedenim ise dıştan vida atıp macun vs. yapıp görünümü etkilememek,Panelleri kendi renkleri ile kullanmak istiyorum...

                 
 
  Şasenin altında kullanacağım 85 litrelik su deposu gözümü korkuttu doğrusu.Bende şaseye biraz daha destek olması açısından yan panellere makas uyguladım.1.2 mm bükme saçtan oldukları için ağırlığı fazla etkilemiyorlar,
  En azından kafam rahat ,dağ bayır korkmadan gezebilirim şimdi  :)

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Bunlarda kapıları  :) 2 kapısı olucak ,Kamp yapılacak alanda başka birilerine rahatsızlık vermemek adına böyle düşündüm,tabii başkalarınında bize...